سنگ ورقه ای ماسه چگونه به وجود می آید؟

Posted by: koohlancomine Comments: 0

سنگ ماسه از چسبیدن ماسه سنگ به وجود می آید. عنصر اصلی این سنگ سیلیس اکسید آهن و خاک رس می باشد. این سنگ ها خاکستری، قهوه ای، سرخ و ارغوانی هستند.
این نوع سنگ لاشه در طی دومرحله به وجود می آید. در مرحله نخست، یک سری لایه هایی از ماسه روی هم انباشته می شود. در مرحله بعد با ته نشین شدن کانیها در فضای خالی ماسه سنگ ایجاد می‌گردد.

  • محیط های خاکی

    سنگ ورقه ای ماسه سنگ در محیط های خاکی نظیر دلتاها، سواحل و ماسه های ساحلی، دلتاها، سدهای ماسه ای، نهشته های حاصل از طوفان ها و تندبادها به وجود می آید.

    نحوه تشکیل سنگ ورقه ای ماسه به این شکل است که ذرات ریز تشکیل دهنده شیلها می توانند برای مدت طولانی پس از آنکه ذرات بزرگتر و با چگالی بیشتر ماسه ته نشین شدند ، در آب به حالت معلق باقی بمانند. شیلها معمولا در آبهای دارای حرکت بسیار کند ته نشین می شونند و غالبا در نهشته های دریاچه ها و مرداب‌ها ،دلتاهای رودخانه ای ،دشت‌های سیلابی و نیز نواحی دور از سواحل شنی یافت می شوند.

  • محیط‌های آبی
    محیط های آبی تشکیل ماسه سنگ ها عبارتند از رودخانه ها، بنادر و کانال‌های ماسه ای، همچنین دریاچه ها و بیابان ها نیز محل مناسبی برای تشکیل ماسه سنگ و ته نشینی رسوبات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *