ماسه سنگ لایه ای

Posted by: koohlancomine Comments: 0

منشاء ماسه سنگها آواری است( در مقابل مواد آلی همچون گچ و زغال سنگ). این ترکیبات از دانه های سیمانی شده ای که می توانند قطعات تشکیل دهنده سنگی باشند که از پیش وجود داشته است و یا بلورهای تک مینرال تشکیل شده است. ترکیبات سیمانی که این دانه ها را به یکدیگر متصل می سازد، اساسا کلسیت ، رس و یا سیلیکات هستند. اندازه دانه ها در ماسه بین 0.1 تا 2 میلیمتر متغییر است. ( سنگهای دانه ریز تر نظیر سیلت استون و شیلها معمولا رسوبات argillaceous و نیز رس و سنگهای دانه درشت تر شامل برش ها و کنگلومراها ،رسوبات rudaceous نامیده می شوند.).

شکل گیری ماسه سنگ ها یک یا لایه های مختلفی از ماسه در نتیجه ته نشینی آن درآبهایی نظیر رودخانه ها، دریاچه ها و دریاهاو یا در بیابانها انباشته می شونند. معمولا، رسوب گذاری ماسه سنگها بر اثر ته نشست مواد معلق ؛ممانعت از حرکت و انباشت آنها در اعماق آبهاو بیابانها و یا معمولا ترکیبی از هر دو فرایند ایجاد می گردد. این ماسه ها در نهایت با ته نشست کانیها در فضاهای خالی شان سیمانی شده و به سنگ مبدل می شونند.
محیطی که ته نشست ترکیبات رسوبی در آن صورت می گیرد بر نوع مشخصات ماسه سنگ، در ابعاد کوچکتر بر اندازه دانه ها، جورشدگی ، ترکیب و در ابعاد بزرگتر بر ویژگیهای هندسی سنگ ها تاثیر می گذارد. محل ته نشینی رسوبات ماسه ای همانطور که در زیر بیان شده است

به دو گروه اصلی خاکی و آبی تقسیم می گردد:

محیط های آبی:
1.رودخانه ها( بنادر،پوینت بارها، کانالهای ماسه ای )
2.مخروطه های آبرفتی
3.یخ آبرفت
4.دریاچه ها
5.بیابانها ( تلماسه ها)

محیط های خاکی:
1.دلتاها
2.سواحل و ماسه های خطوط ساحلی
3.دلتاهای جذر و مدی ، جلگه ها
4.سدهای ماسه ای دور از کرانه ها و امواج ماسه ای
5.نهشته های حاصل از طوفانها و تند بادها
6.توربیدیت( کانالها و انباشته های آبرفتی بادبزنی شکل زیرزمینی )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *